WYDZIAŁ RUCHU DROGOWEGO

Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego : kom. Grzegorz Matura

tel: 47 83 23 209

fax: 47 83 23 224

Do zadań Wydziału  Ruchu Drogowego  należy w szczególności:

  1. opracowywanie optymalnych metod, form i taktyki kontroli ruchu drogowego na terenie obsługiwanym przez Komendę, oraz ich praktyczne wdrażanie i realizacja zapewniająca odpowiednią do zagrożeń intensywność nadzoru ruchu drogowego w miejscach i czasie wynikającym z analizy zdarzeń i zjawisk. Wykonywanie czynności zapewniających bezpieczeństwo i porządek w ruchu na drogach publicznych przez kierowanie tym ruchem oraz jego kontrolowanie;
  2. planowanie, organizowanie i wykonywanie, oraz kontrola działań w zakresie zapobiegania i zwalczania wykroczeń w ruchu drogowym, współdziałanie na obszarze powiatu z organami ochrony prawnej, administracji publicznej oraz organizacjami społecznymi w tym zakresie;
  3. realizacja zadań związanych z likwidacją zdarzeń drogowych oraz zabezpieczeniem procesowym  śladów i dowodów, oraz czynności w sprawach o wykroczenia w ruchu drogowym;
  4. prowadzenie rejestracji statystycznej, w tym rejestracji zdarzeń drogowych oraz analizy wypadków i kolizji drogowych. Opracowywanie na tej podstawie analiz ogólnych i zagadnieniowych dotyczących bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
  5. analizowanie zjawisk w dziedzinie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, określenie  tendencji w tym zakresie i kreowanie lokalnej polityki przeciwdziałania zagrożeniom w   ruchu drogowym w tym:
  • dokonywanie bieżącej  i okresowej oceny stanu dróg i ich oznakowania zwłaszcza pojawiających się zagrożeń i utrudnień w ruchu,
  • typowanie miejsc szczególnie niebezpiecznych i minimalizowanie występujących tam zagrożeń,
  • współdziałanie z zarządzającymi drogami w zakresie zimowego i letniego utrzymania,
  • opiniowanie projektów organizacji ruchu i wykorzystywania dróg w sposób szczególny oraz kontrola faktycznej organizacji ruchu lub zabezpieczenia robót drogowych;
  1. edukacja  mieszkańców,  ze  szczególnym  uwzględnieniem  dzieci i młodzieży szkolnej, w zakresie bezpiecznego korzystania z dróg i przeciwdziałania zagrożeniom w ruchu  drogowym;
  2. opracowywanie i wdrażanie programów prewencyjnych dotyczących kształtowania właściwego klimatu wobec osób naruszających przepisy i zaniedbań podmiotów   odpowiedzialnych za właściwe utrzymanie dróg w tym:
  • opracowywanie i wdrażanie programów propagujących zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • organizowanie konkursów i zawodów o tematyce zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarówno wśród policjantów jak i uczniów placówek oświatowych na terenie powiatu,
  • stała współpraca z placówkami oświatowymi, samorządowymi i przedstawicielami lokalnej prasy;
  1. szkolenie zawodowe policjantów w zakresie realizacji ustawowych zadań ruchu drogowego  w tym doskonalenie umiejętności posługiwania się przydzielonym sprzętem specjalistycznym;
  2. czuwanie nad prawidłowym stosowaniem i dokumentowaniem badań stanu trzeźwości urządzeniami elektrycznymi przez policjantów Wydziału;
  3. wykonywanie eskort osób objętych szczególną ochroną. 
Powrót na górę strony